ביטוח

ביטוח | פרסם כאן
 
 
 
 
שמאים מכל התחומים

שמאים מטעם חברות ביטוח שמאים הם סוג של מומחים חיצוניים אובייקטיביים ובכלל - הסמכות המקצועית המכרעת במקרים של הערכת נכסים (נדל'ן) וכן הער


איילה
פורסם: 7/9/2015

מאמר זה שייך לקטגוריית שמאים

 

שמאים מטעם חברות ביטוח

שמאים הם סוג של מומחים חיצוניים אובייקטיביים ובכלל - הסמכות המקצועית המכרעת במקרים של הערכת נכסים (נדל"ן) וכן הערכת נזקים (ברכבים). איך זה קרה שאותם שמאים הפכו לצד כל כך חזק? איך קרה שהביקוש לאותם שמאים עלה כל כך בשנים האחרונות? כל זאת ועוד במאמר הבא הבוחן את הסטאטוס של שמאים בעולם הביטוח של היום:
ככל שהמודעות לנושא הביטוח עולה וככל שהביקוש לפוליסות ביטוח, בעיקר ביטוחי רכב וביטוחי דירות, עולה כך ציבור שמאים קטן מוצא את עצמו מוקף בעבודה רבה יותר ומעניינת יותר.

התפקיד של שמאים בתחום הערכת נכס: אנשים מבינים יותר ויותר כי ללא ביטוח דירה או ביטוח בית הם חשופים. החל מנזקי רעידות אדמה, דרך ביטוחים מפני שריפות והצפות ועד כמובן - ביטוח מפני פריצות וגניבות (עם עוד ועוד תרחישים). בכדי לעמוד את ערך הדירה או הבית כולל כל הרכוש, חברות הביטוח צריכות מומחים מטעמם אשר מבינים מהו ערך של בית על כל תכולנו. כאן נכנסים שמאים מקצועיים אשר התפקיד שלהם הוא לבחון, על פי כל הפרמטרים המקצועיים המוכרים להם, מהו ערכו של כל נכס.

שמאים הם אלו שמעורבים בתהליך הרכישה של הבית או לחילופין, שמאים מעורבים במכירתו עוד בטרם הגיע הנושא לחברת ביטוח. שמאים מייעצים לאנשים המעוניינים לקנות בית כשהם מעריכים את עלותו ומציעים להם את הסכום הנכון לבקש עבורו ומנגד, גם אנשים הרוכשים בית מתייעצים עם שמאים בכדי לראות אם הם מצדיקים את הסכום אותו קבעו המוכרים. כמו כן, שמאים נקראים להעריך נכסים (של בית ותכולה) במקרים משפטיים של עזבונות.

התפריד של שמאים בתחום הערכת נזק למכוניות לאחר תאונות: בעוד שמאים בתחום המקרקעין או השקעות בקרקעות מתבקשים להעריך בתים ודירות שווי ערך, במקרים של שמאי רכב, הם נדרשים לראות בעיקר - גרוטאות. שמאים המתמחים בתחום הרכב (מדובר כמובן על אנשים בעלי ניסיון של מכונאות רכב אשר למדו גם שמאות ועברו התמחות במוסך או בחברה העוסקת בשמאות רכב), מגיעים לראות פיזית רכבים אשר עברו תאונות. תפקידם של השמאיםלגשר בין שתי הגישות: זו של המבוטח הרוצה לתבוע מסוכנות הביטוח כמה שיותר כסף, המבטח (סוכנות הביטוח) אשר רוצה כמה שיותר להמנע מהוצאות מנגד. שמאים מפעילים את שיקול הדעת המקצועי כשהם נעזרים בידע הטכני שלהם לאבחן סיבוכים ותקלות (כגון פגיעה במנועה השווה X שקלים מאחר והיא דורשת ראש מנוע חדש או שחיקת מערכת הבלמים המצריכה תיקון אשר עלותו מוערכת בכ-Y שקלים). שמאים הם אלו שקובעים האם הרכב נפגע לחלוטיןן (היינו טוטאל-לוס) או שיש סיכוי להצילו, מהן הפעולות שיש לנקוט בכדי לתקן רכבים לאחר תאונה, כמה זמן זה יארך ושאלת מיליון הדולר (כמה זה עולה).

בין אם זה בית שרוצים למכור או רכב שכנראה כבר לא ימכר לעולם (מאקסימום למפעל לפחיות שתיה קלה), שמאים הם הסמכות העליונה המכרעת בעלויות הן בתחום הבתים והן בתחום הרכב והקשר בין חברות הביטוח לשמאים רק הולך ומתהדק עם השנים כשזו הראשונה (חברת הביטוח) מפתחת תלות מקצועית בציבור השמאים בארץ.
 

banner